Lier før og nå
Største tillatte høyde var bare 2,9 meter i den dystre undergangen der vestsideveien krysset jernbanen ved østenden av Lier stasjon.
Bildet over er fra 1979 og ble tatt rett før undergangen ble revet. På den gamle jernbanetraseen ble det noen år senere anlagt omkjøringsvei rundt deler av Lierbyen. Jernbanetrafikken hadde opphørt allerede i juni 1973.
Den forreste bilen er på nesten samme sted som bilen på det øverste bildet
På området nord for jernbaneundergangen ble det senere anlagt en rundkjøring. Området rett sør for undergangen er Liers største bussholdeplass. En tid ble det vurdert å bruke plassen til et kulturhus, men prosjektet ble stoppet blant annet på grunn av kostnadene.
Norges eneste?
I dag møtes Ringeriksveien og Vestsideveien i det som kanskje er Norges eneste rundkjøring med hele tre forskjellige hastighetsgrenser. Kommer man på Vestsideveien er fartsgrensen 50 km/t uansett om man kjører fra eller mot Lierbyen. På omkjøringsveien i retning Drammen er det tillatt med 60 km/t i rundkjøringen, mens den er hele 70 km/t i motsatt retning.
Imidlertid sier en bestemmelse noe om å avpasse farten etter forholdene, og det er kjekt når fotgjengere, blant dem mange skoleungdommer, prøver å forsere rundkjøringen på en glatt veibane mellom halvhøye snøkanter.